tirsdag 11. desember 2012

11. Desember - JULELYKT!


I kalenderen i dag har jeg gleden av å kunne presentere en ny lykteoppskrift :-)

Jeg syns nemlig at det burde lages et eget julelyktmønster, og jeg ville strikke den i RØDT!



Garn: Vestlandsgarn (eller annet garn beregnet for pine 3,5)
Pinner: 3,5 mm strømpepinner. 

Oppskriften passer til glass som er ca 8 cm i diameter. 

Legg opp 42 m, og strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler like mye som rillekanten på glasset (til innbrett!). Strikk så en runde vrangmasker, deretter videre i glattstrikk, like langt som det først glasttstrikkdelen. 
Strikk så hullrad, kast, 2 rette sammen, ut runden. 
 Strikk 3 runder glatt. 

For enkelhets skyld så fordeler jeg nå maskene på tre pinner, 14 på hver.

1.Runde: 1 r, 2 r sm, kast, 1 r, kast, 2 vridd r sm, 1 r.....Gjenta.
2.Runde: Strikk alle maskene rett.
3.Runde: 2 r sm, kast, 3 r, kast, 2 vridd r sm...... Gjenta.
4.Runde: Strikk alle maskene rett. 

Gjenta disse fire pinnene til arbeidet er langt nok for glasset. Det kan være lurt å prøve det på underveis, for der arbeidet strekker seg i bredda blir det jo kortere i høyden. 
Når arbeidet er langt nok strikkes det tre runder glattstrikk før det felles til bunn. 

Felling: 
I begynnelsen av hver pinne taes første maske løs av. Strikk de to neste sammen, og tre den løse over. Gjør dette på hver runde til du sitter igjen med 6 masker. Klipp tråden, tre igjennom de resterende maskene, og fest. 

Så ned brettekanten øverst, tre trekket på glasset og fest med en snor gjennom hullraden. 
Pynt etter ønske.







Silje

7 kommentarer:

  1. De lyktene er bare så nydelige. Ser nå at jeg skulle ønske jeg kunne hekle.

    SvarSlett
  2. Det kan ikke jeg heller. Derfor er alle disse strikket :)

    SvarSlett
  3. Så nydelig lyslykt Og tusen takk for at du deler mønster.
    Ønsker deg en flott dag.

    SvarSlett
  4. 1000 takk for herlig juleblogg og julemønster!
    Jeg er veldig glad for alle gode ideer.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for mønsteret på julelykt! Så koselig blogg du har :) ha en flott dag!

    SvarSlett
  6. Nydelig lyslykt, takk for at du deler mønster.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett