søndag 21. oktober 2012

Blekksprut-hals/ OctoCowl - Oppskrift

Jeg måtte ha noe å strikke på mellom to ermer til Mariusen min, og Alva Emilie trengte en hals til bruk i barnehagen.
Garnet hadde hun selv valgt ut for lenge siden, som den lille rosa-prinsessen hun er ;)

Mønsteret diktet jeg opp der og da, og jeg hadde egentlig ikke tenkt at det skulle bli noen oppskrift jeg skulle dele. Men den ble jo ganske stilig, og kjempegod på, så her deler jeg den likevel :)


OctoCowl

Garn : Drops Merino Extra Fine 2 nøster
Pinner: 4 mm
Størrelse: 2 - 4, 4 - 6, 6-10 år

Legg opp 80, 88, 96 masker, og strikk ribbestrikk 2 r, 2 vr rundt og rundt til arbeidet måler 12, 16, 20 cm (eller til ønsket lengde.)

Nå strikkes det videre i glattstrikk, samtidig som du på annenhver runde øker 8 masker, slik:

1.runde: strikk 10, 11, 12 r, kast, gjenta ut runden. 
2.runde (og alle partallsrunder): Strikk alle m, også kastene, rett. 
3. runde: Strkk 11, 12, 13 r, kast, gjenta ut runden...

Etter hver runde vil det bli èn maske mer før hvert kast. Fortsett å øke slik til du har 20, 25, 30 masker i hvert felt.
Nå strikkes hver spiss for seg frem og tilbake i glattstrikk. 

Strikk over de første 18, 23, 28 m. Strikk de to siste m rett sammen. Snu, og strikk vrangt tilbake. Strikk så 17, 22, 27 m, og de to siste r sm. Snu... 

Fortsett å felle slik i ene siden til 3 m gjenstår på pinnen. Ta første maske rett av, strikk de to siste r sm, og trekk den første maska over. Klipp tråden, og trekk den helt igjennom siste maske, og fest. 

Gjenta dette på alle 8 feltene. 

Damp spissene godt, det vil de trenge.

Kos deg med strikkinga!


Silje

19 kommentarer:

  1. Så flott den var, takk for at du deler oppskrift, den må jeg prøve meg på! Ha en fin høstuke hos deg!

    SvarSlett
  2. Stilig hals, den må prøves etterhvert :-)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Tusen tusen takk for oppskrift på en artig hals. Du er så snill som deler med oss andre.
    Jeg hadde flaks også. Har flere nøster med hvitt Merino liggende som jeg ikke har visst hva jeg skulle bruke til. Men nå vet jeg.:)) Har fire oldebarn som blir heldige nå.
    Jeg gleder meg til å begynne!
    Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  4. Takk for at ønsket mitt om oppskrift på denne halsen ble oppfyllt!! :-)
    <3 <3 <3

    SvarSlett
  5. Fy søren du er flink.

    SvarSlett
  6. Knallfin!!! Tuuuusen takk for oppskrifta:))
    klem

    SvarSlett
  7. Hei. Kom inn på siden din med en tilfeldighet. Du lager så veldig mye flott. Veldig kreativ er du. Så jeg måtte bare følge bloggen din. Stjerne halsen din er lagt til i listen min over ting jeg må strikke snart. Regner med at det er et barnebarn som blir veldig glad for halsen.

    SvarSlett
  8. Guuuuriland, for en nydelig hals! <3
    En av de flotteste jeg har sett!
    Jeg linker til den inne på Inspirasjon Til Håndarbeide (FB) her:
    http://www.facebook.com/InspirasjonTilHandarbeide

    Håper det er ok?

    Klem, Torunn. :)

    SvarSlett
  9. Heisann! Fant oppskriften (link hit til bloggen) til halsen på ei gruppe på facebook. Den er nydelig, nå har jeg strikket en slik, og flere blir det nok :) Har linka til oppskriften her i bloggen din, på bloggen min.
    Ha en fin advent :)

    SvarSlett
  10. åhhhhh den er så flot ....
    jeg bor på Sicilien og vil hører dig om jeg må oversætte den til italiensk???
    hvis jeg må så sender jeg dig min pdf fil så du kan have den på Ravelry med den norske og engelske ....ved indtil flere italienere gerne vil lave den
    hilsen Lis

    My Ravelry: http://www.ravelry.com/designers/1ret-2vrang


    SvarSlett
  11. Vad rolig den är! Tack för att du delar med dig!

    SvarSlett
  12. Kvordan får du spissene til å ligge så fint??? Mine vrir seg bare

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg damper dem godt med strykejernet, rett og slett! :)

      Slett
  13. Takk for at du deler oppskrift :-) Denne skal æ prøve :-) Om du trur æ kan bruker rubin superwash?

    SvarSlett
  14. Så utrolig fin oppskrift :-).. Jeg strikker i rubin nå og har fått forespørsel på om jeg selger disse. Hva syns du om det? Visst ikke det er iorden for deg at jeg selger disse, så gjør jeg ikke det siden det er din oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt skal du bare strikke dem for salg. Dette er en gratis oppskrift, som jeg håper så mange som mulig vil benytte seg av, og det er bare kjekt at så mange liker den! Så strikk og selg ivei, men henvis gjerne til kilde for mønsteret :)

      Slett
    2. Så flott :-).. Jeg skal selvfølgelig linke til hvor jeg har funnet mønsteret :-)

      Slett
  15. Etter runde nr 3,hva gjør jeg da?

    SvarSlett
  16. Brukte 5 nøster av exstra fine til den største størrelsen.

    SvarSlett