lørdag 23. juni 2012

Strikket Lyslykt



Å lage lyslykter går som en farsott for tida, og de blir jo så fine!
Slike lykter, med et håndlaget preg er jo like flotte ute på hagebordet en sen sommerkveld, som det er i vinduskarmen inne. 
Rask, enkelt, og flott prosjekt for restegarn. 

De fleste velger å hekle disse lyktene, men siden jeg hverken er glad i, eller videre flink til å hekle, så utarbeida jeg kort og godt en strikket variant som jeg tenkte dele med dere :-)

STRIKKET LYSLYKT

Liten str passer til små Tomatpurèglass, eller glass som er 6-7 cm brede, og 7-8 cm høye.
Stor passer syltetøyglassene til Lerum, eller glass som er 8-10 cm bred, og 11 - 12 cm høye. 
I denne oppskrifta er det strikket med Drops Fabel, men kan fint bruke andre tynne garnvarianter. 

Det strikkes ovenfra og ned.

Legg opp 44, 60 m på strømpepinner nr 3. Strikk 7 runder glattstrikk. 
På neste runde strikkes det en hullrad slik : 1 kast, 2 r sm.
Strikk glattstrikk i yterrligere 7 runder. 

Strikk ny hullrad slik:

1. runde: Strikk vrangt
2. runde: Strikk hullrad, 1 kast, 2 r sm
3. runde: Strikk vrangt

Strikk 1 runde glattstrikk samtidig som du feller 1 maske = 43, 59 m. 

Hullmønster:
 Strikk 2 r, kast, 2 r sm rundt og rundt. 
Kastene strikkes rett, og mønsteret vil forskyve seg en maske for hver runde. 
Strikk hullmønster 3,5,  5, 5 cm.

Strikk 4, 6 runder glattstrikk, samtidig som at du på første runde legger opp igjen masken du fellte tidligere = 44, 60 m.

Strikk inn hullrad 1 kast, 2 r sm.

Strikk 4, 6 runder glattstrikk.
Nå skal der felles til bunn. 

Fordel maskene jevnt, med 11, 15 m på hver pinne. 

På første runde strikkes hver pinne slik:
4, 7 r, ta neste maske løs av som om den skulle strikkes, 2 r sm, dra den løse m over , 4, 7 r

2.runde:36 r, repeter som i første runde,36 r
3.runde:25 r, repeter som i første runde, 25 r.........

Fell slik med en maske mindre for hver runde, til du står igjen med 3 m på pinnen.
Ta første m løs av , strikk de to siste r sammen, dra den løse m over. 

Klipp tråden og trekk den igjennom de resterende 4 maskene, og fest til. 

Brett kanten øverst, slik at hullene danner en bølgekant, og sy til på innsiden. 
Tre trekket over glasset, tre en snor igjennom hullraden oppe, og stram til. 


Her er lykta vist med enkelt tvunnet snor, og uten særlig pynt, men når det gjelder øvrig dekòr er det bare fantasien som setter grenser. 
Tips til dekòr kan være silkebånd, knapper, heklede blomster, små bilder, perler, osv.


Her vises den i liten størrelse, dekorert med organzabånd, papirblomster, og perler.

Kos deg med strikkinga. Ønsker du å dele resultatet på bloggen din eller andre nettsteder, setter jeg STOR pris på om du henviser hit til bloggen min :-)



23 kommentarer:

  1. Nydelig,tusen takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Denne var nydelig... Så fint at du deler oppskriften med oss! Dette er jo en super gave, og gode gaveideer liker jeg! :)

    SvarSlett
  3. Supersøt. Takk for at du deler

    SvarSlett
  4. Søt! Har hatt en plan om å strikke trekk til glass i kveld når jeg kommer på setra, nå gleder jeg meg enda mer :)

    SvarSlett
  5. For ei skjønne lykt :) Trur eg må prøva meg på ei sånn eg og ;)

    SvarSlett
  6. Veldig fin og anderledes lykt. Denne vil jeg prøve å strikke :-) Så bra at du deler oppskrift med oss!

    SvarSlett
  7. Ååååh!! Disse var lekre!!!!!

    SvarSlett
  8. Tusen takk, så koselig :-)

    SvarSlett
  9. Så fin!!! Jeg er heller ikke noe god på hekling, så strikka lykt må prøves :)
    Bloggen din ser flott ut, her skal jeg følge med!

    SvarSlett
  10. hei, så flott den lykta var. den tror eg kanskje eg vil prøve eg og. Når eg får ledig epinne i rett tykkelse. Takk for att du deler oppskrift med andre i bloggverden. fin blogg. skal jammen snoke litt her.

    SvarSlett
  11. Hei, disse lyktene var flotte :-) Takk for at du deler oppskriften :) Hilsen ToneBritt

    SvarSlett
  12. Flotte lykte. Takk for mønsteret. Har laget meg en slik jeg også. Den kan du se på bloggen min. :-)

    SvarSlett
  13. Tusen takk for enda flere flotte kommentarer :)

    SvarSlett
  14. nå har jeg strikket den søte lykten

    SvarSlett
  15. Tusen takk for at du delte oppskrift, lyktene dine er kjempefine:)

    SvarSlett
  16. Det er noen kjempefine lykter, har fått dilla på de. Har hekla lykter tidligere jeg også, men strikking er liksom tingen;-) Du kan se resultatet av mine lykter på bloggen min, du er hjertelig velkommen.

    SvarSlett
  17. Tusen takk for MASSE fine ord :)

    SvarSlett
  18. Hvordan strikker du kast ? Jeg har prøvd denne oppskriften flere ganger men får den ikke til. Noen sier jeg strikke kast feil men har prøvd i alle varianter å det blir ikke likt din lykt

    SvarSlett
  19. Tusen takk for oppskrift :) ble veldig fornøyd med den. Du kan se den her http://enkleting.blogspot.no/2013/09/strikket-lykt.html

    SvarSlett
  20. Bare et lite spørsmål til oppskriften (til lite glass):
    man legger opp 44 masker, og senere skal man felle 1 maske. Da sitter man vel igjen med 43? (og ikke 44 som det sår i oppskriften?) For det må vel være oddetall, for at mønsteret skal bli slik "spiralformet", for kastet skal jo hele tiden bli forskjøvet 1 maske?
    Eller er det jeg som har misforstått?
    Glad for svar.
    Hilsen Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Det du skriver stemmer på en prikk, Line :) Skal fikse erroren nå :)

      Slett