onsdag 11. august 2010

Fisk i pakke - Sunn og deilig fiskemiddag


Fisk er kjempesundt. Og om det er godt tilberedt er det også kjempegodt! Denne retten spiser både voksne og barn MYE av når det står på menyen, så jeg tenkte den var fin å dele.

Til 4 personer (2 voksne og 2 barn) trenger du:

600 g saltet torskefilet
2 medium Purreløk
1 boks Tine Kremost med urter
Stekesmør/margarin
12 Poteter
4 store Gulrøtter
1,5 dl fiskebuljong
1,5 dl matfløte
Pepper
Salt
Aluminiumsfolie eller bakepapir

*

Start med å sette ovnen på 220 grader, og sett potetene og gulrøttene til koking.

Skjær opp purreløken i ringer.
Skjær fisken opp i 4 passe store biter.

Legg så en bit fisk på et passe stort ark av bakepapir eller aluminiumsfolie. Dryss pepper over, og legg på purreløk. Legg så på en klatt smør, og en klatt kremost. Pakk så arket rundt det hele. Det er lurt å pakke slik at væsken holdes inni pakken og ikke renner ut, og det er også greit å passe på at det er lett å åpne på toppen, i fall du ønsker å sjekke fisken under stekeprosessen.

Lag tilsammen 4 slike pakker, men la det være en tredjedel purreløk igjen. Det skal brukes til saus.
Legg pakkene i ildfast form, eller på langpanne og sett dem i ovnen. De skal steke ca 30 minutter, men det kan være greit å sjekke underveis.

*

Når fisken nærmer seg ferdig, lages sausen.

Smelt smør i ei lita gryte. Ha oppi resten av purreløken og la dette surre en liten stund. Ha så oppi 1,5 dl fløte, og 1,5 dl fiskebuljong. La dette koke opp, og smak til med salt, pepper, og kremost. Når du syns sausen smaker passelig, tykner du den. Jeg bruker å gjøre dette på den gode gamle heimkunnskap-på-skolen-måten der jeg lager jevning av hvetemel og litt vann, som jeg heller forsiktig oppi mens jeg rører.

*

Nå er fisken ferdig, potetene og gulrøttene ferdig kokt, og sausen står og putrer. Du kan velge å legge pakkene rett på fatene, eller du kan løfte fisken ut av og kaste innpakningen før servering. Mine unger liker best å få "sin egen" pakke, og spesielt hvis jeg har skrevet navnet dems og tegnet litt på dem. Saus på gulrøttene og potetene, og

VEL BEKOMME :)





Silje

4 kommentarer:

  1. Denne må jeg bare prøve. Jeg er tilhenger av fisk, men må også vite hvordan jeg skal lage det og da krever det selvfølgelig en oppskrift :-)
    Smake godt må det også gjøre og det vet jeg at denne blandingen gjør.

    SvarSlett
  2. Denne er god å legge på grillen, også!
    Nam!

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke ett "fiske-menneske" ,
    men bilde ditt så så deilig ut at jeg fikk lyst på fisk :-)

    ps - jeg har en liten Give Away på bloggen min - ta gjerne en titt :-)

    SvarSlett
  4. fisk er godt, og denne er en schlæger i heimen. Det går godt an å lage den i matpakkepapir også. Da går den under navnet "fisk i frakk".
    klemz

    SvarSlett