tirsdag 4. desember 2012

4. Desember - Alene i jula?

I går var der mye mediaprat om alle som feiret jul alene i norge. Det er også åpnet nettportal for alle som vil åpne hjemmet sitt for ensomme i jula, og for ensomme som ønsker et åpent hjem å komme til. Det er ikke fritt for at alle er like heldige som det jeg er... Jeg har en flott mann, tre friske og flott barn, og en kosevoffs. 
I år skal vi feire jul hos mamma for første gang på 6 år, sammen med lillesøster og stefar. Ekstra spennende blir det å gjøre det i det helt nye huset som de driver å flytter inn i. 

Ja, vi er priviligert! Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Priviligert betyr ikke det samme som ufortjent! 
Og det er lov å kjenne seg heldig og lykkelig, vel vitende om at andre gjerne ikke har det slik. Og det er lov å sende disse menneskene varme tanker. 

Jeg skrev et dikt for to år siden med dette i hodet. Det lyder slik:

Ensomhet

"Man er aldri så ensom, som når man er det når man er tosom...
Som når natt blir til dag, og man plutselig innser at man ikke er den eneste som har sovet på det...

Man står opp og haster avgårde. Komme tidsnok til et sted man må være, mens ingen ser at man egentlig ikke er tilstede... I tankene.

Sitter på bussen hjem, og pines av den påtrengende nærheten av fremmede mennesker... Ønsker kun nærheten fra den ene. Alene...

Strever med panteautomaten på butikken, ille berørt av menneskene som stirrer... Men Å som man ønsker å bli SETT.

Sklir på isen med fulle bæreposer, og mister fotfestet lenge nok til å undres på om bakken vil ta imot...

Vissheten om at ensomheten kommer innenifra og ikke har noe med menneskene rundt å gjøre...





Spør meg hvordan jeg har det denne jula...."



Dagens tips:

Faaaaaaaaarlig godt ;-)

Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar