fredag 14. mai 2010

Hurra, nå kan jeg nøste!

Og det har jeg gjort!! I dag kom nemlig Garnvinden og Nøstemaskinen, som jeg hadde bestillt og fy, så artig det var.
For det første var det utrolig enkelt å utføre, og for det andre så gikk det så kjempefort. Nøstene blir stødige og fine, og man henter lett tråden fra innsiden når man skal strikke.
En annen ting som jeg liker er at man får nøstet opp med riktig fasthet. Det er ikke heldig dersom man nøster for hardt, da garnet mister mye av sin elastisitet på den måten.


Alle 8 hespene jeg hadde liggende nøstet jeg opp på et blunk, og det er nesten så jeg føler et aldri så lite behov for å hamstre inn flere hesper KUN for å få nøste, hehe.


Og bare se den lekre fargen på denne nøstet. Dette kostet flesk, rett og slett. Håndspunnet og håndmalt Kashmir. Det er kun 50g men det er suuupertynt og så mykt at man omtrent ikke kjenner at man tar i det. 350 meter på de 50 grammene, og det sier jo sitt. Planen er å strikke ett helt enkelt og luftig sjal/skjerf og hekle en blomsternål til :)


Silje

6 kommentarer:

  1. Gratulerer med garnvinde og nøstemaskin. Kun kort tid siden jeg fikk min også, hadde derimot kun 3 hesper å nøste opp.....så jeg gleder meg til å hamstre inn mer slik at jeg kan nøste igjen....hehe. Knallkjekt når det går så fort :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med nytt utstyr! Men kom dette under tollgrensa, eller måtte du betale?

    SvarSlett
  3. Det kostet 400 kr tilsammen inkl frakt, men det gikk rett igjennom tolla og kom på døra :)

    SvarSlett
  4. Min kom under tollgrensa, men ble stoppet i tollen og måtte dokumenteres, men ingen problem det. Kom totalt på ca 300++, da halvparten var frakt (fra kina.)

    SvarSlett
  5. Ja nøstemaskin, og hespetre som vi sier, er kjekke saker. Jeg nøstet vel 16 hesper i julen. Fikk det bare for meg at jeg skulle nøste både mitt og ho mors. ;-) Og så blir det gode nøster som du selv sier.

    SvarSlett
  6. Ser du har skaffet deg nøste maskin og hespetre.
    Ja det er kjekke greier og ha.
    Jeg liker de nøstene så godt som jeg får av nøstemaskin at jeg nøster opp buntene og etter vært jeg skal strikke av de.
    Tar mindre plass i vesken min så jeg får heller lakt opp i flere nøster.
    Så ligger de mer i ro når jeg holder på å srikke når jeg er på jobb.
    Så alt her i huse blir til sånne fine flotte nøster.

    SvarSlett