lørdag 12. desember 2009

Honningristede nøtter

Nå har jeg laget noe fenomenalt godt, nemlig hjemmelagede honningristede nøtter.
Egentlig skal det være usaltede peanøtter i oppskriften, men det er jo så og si umulig å oppdrive. Så jeg kjøpte en pakke med asorterte nøtter og mandler fra "Den lille nøttefabrikken".
De er riktignok saltede, men likevel laaaangt mindre enn om jeg skulle kjøpe en pose polly peanøtter.

Slik gjorde jeg:

Jeg satte på ovnen på 180 grader.
Deretter smeltet jeg 1,5 spiseskje smør og 2 store spiseskjeer honning i en kasserolle.
Så hadde jeg alle nøttene oppi og blandet godt.
Deretter fordelte jeg nøttene på bakepapir oppå brettet og satte i ovnen.

Jeg satte klokka på 5 minutter. Når det pep, gikk jeg og rørte, og deretter rørte jeg nå og da i løpet av de neste 5 minuttene, til nøttene hadde fått en brungyllen farge.

Jeg tok ut brettet og flyttet bakepapiret med nøttene over på benken slik at de kunne kjøle seg raskere. Jeg rørte litt rundt på dem under kjølinga, slik at de ikke skulle klistre seg sånn sammen. (Samtidig åt jeg sikkert halvparten, hehe)



Jeg strødde litt salt over og lot de kjøle/tørke helt.
Deretter hadde jeg dem i en bolle med melis og vendte dem til alle var dekket av melis.


MMMMMMMMMM
NAM!!

4 kommentarer:

  1. Hei :)På leit etter hvordan jeg honningrister nøtter havna jeg på din blogg så nå står min blanding i ovnen,spennende.
    Takk skal du ha :)
    Anneli :)

    SvarSlett
  2. Hei! Har akkurat laget - nydelig!! De ble veldig gode. tusen takk!

    SvarSlett
  3. Kjempegod oppskrift :-) Hadde mandler med skall og valnøtter. Kjempegode :-)

    SvarSlett
  4. Nydelig med nøtter man ikke får kjøpt i butikk :) Hvor mye nøtter brukte du i denne oppskriften?

    SvarSlett