onsdag 20. januar 2010

Hurra, ny bok i posten

HURRA!! I dag fik jeg min nye bok i posten.
Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å hekle. Jeg syns det er så utrolig mange fine heklede ting, og på mange måter virker det nesten lettere enn strikking når man først kan det.
Jeg fant link til en bok på ett forum jeg frekventerer, og bestillte sporenstreks.



Boka later til å være ganske enkelt genial. Der er oppskrifter på alt fra klær, til grytekluter, tepper, leker, nøkkelringer osv. Og best av alt : I starten av boka er det en omfattende hekleskole, og det gjør det lekende lett å bla tilbake og se om man lurer på noe.

Vel, jeg skal ikke påstå noe så veldig bastant ennå, jeg har ikke prøvd ut noe enda. Jeg er så blank som det går an å være når det kommer til hekling, og jeg har bare satt en stund å bladd i boka. kjenner jeg kløøøør etter å komme igang. Men det blir ikke helt med det første. Jeg må strikke ferdig kjolen til Alva først, og så skal jeg begynne på genseren til Sigurd. Jeg må også strikke nye sokker, votter og lue til Alva før vi drar på tur i februar.



Når det gjelder genseren til Sigurd, så tror jeg kanksje ikke jeg har skrevet så mye om den?
Jeg fant nemlig ut at jeg skule gi ham gavekort på genser til jul, i tillegg til den andre dingsen han fikk. Jeg fant frem til en enkel, klassisk og overkommelig oppskrift på Garnstudio, og han fikk velge farge selv.



Gaven falt i god jord, og vi bestillte garnet. Han ville ha samme farge som på bildet, og jeg er sikker på at det ville han kledd kjempegodt.
Desverre var butikken utsogt for Eskimo-garn i denne fargen, men de ville å det inn etter ei uke. Ei uke gikk, og vi fikk beskjed om at de ikke hadde fått denne fargen inn likevel fordi den var utsolgt fra grossist.
Da byttet vi farge, og garnet kom i forgårs. Jeg kjenner jeg gleder meg til å gå i gang. Det skal bli gøy å strikke noe så stort og omfattende. I tillegg er jo det å lage noe sånt til andre en form for kjærlighetsbevis syns jeg, så da er det ekstra stas å kle opp mannen sin i hjemmestrikk ;)

Genseren blir altså strikket i mørk skifergrå Eskimo. Jeg mistenker at der muligens er samme farge som på skjerfet og pannebåndet på bildet.

Nå skal jeg spise en yoghurt, rydde litt her, og strikke litt dersom Alva ikke har våknet enda til da.
Får se i neste uke om jeg får anledning til å få opp litt bilder i bloggen her. Tar jo bilder på løpende bånd, men det er skjelden jeg får mulighet til å føre dem over desverre. Må nok bli flinkere til det.


2 kommentarer:

  1. Den boka såg lur ut! Eg skulle også gjerne ha kunna strikke - erfaringa begrensar seg til to gryteklutar på barneskulen...og så får eg til picotar og fastmasker når eg legg godviljen til - sånn på slutten av eit strikkearbeid ;) Men du - sei frå viss den boka er suuuper då, når du kjem i gang, så kan eg skrive den på ønskelista :)
    Forresten kjekt å sjå strikkeprosjekta dine og sånn - inspirerande! Eg dukkar nok opp her inne igjen :)
    -Nina (9ne frå TI ;) )

    SvarSlett
  2. Hei Nina

    Foreløpig kan jeg si om boka at jeg ikke skjønner bæret, hehe. Og det har ingenting med boka å gjøre, men det faktum at det eneste jeg kan er å hekle rader av luftmasker.

    Nå får jeg mamma på besøk hit i helga, så jeg håper hun kan få meg litt i gang. Så lenge man forstår det basiske, så tror jeg oppskriftene i boka er ganske så grei å lese.

    SvarSlett