søndag 1. august 2010

Strikking og sying, edder, og galle på en søndag

Det har vært en kreativ helg. Noe har blitt ferdig, noe har blitt påbegynt, og noe... Vel noe har man sagt noen mindre pene gloser over, mens man har revet seg i håret og truet med å gjøre ende på både det ene og det andre.

For å begynne på toppen, skal jeg vise frem denne søte bittelille saken.
Fy så dårlige bilder det ble, det skulle nesten ikke vært lov.... Men altså! Dette er "bukse med seler" fra "Myk Start"-boka i størrelse 0-3måneder. Jeg fikk for noen uker siden nyss om at det skulle komme ei ny lita jente til verden i November, og denne lille vinterjenta må ha varme klær forstås!

Jeg har gjort noen endringer i forhold til oppskriften. I stedet for å strikke riller frem og tilbake og så sy sammen til slutt, så har jeg valgt å strikke hele buksen rundt i glattstrikk. På bærestykket har jeg strikket perlestrikk for å få den til å bedre matche jakka, lua og sokkene som skal være til.

Garnet jeg har brukt er Sandnes Mini Alpakka i sart, lys rosa, og pinner nr 2,5 og 3. Det er en supermyk og deilig bukse! Nå trenger den bare en vask, og noen knapper, og kaaanskje noe heklet pynt, og så er den fiks ferdig! Men jeg venter med det til resten er ferdig også, slik at jeg kan vaske og blokke det samtidig.

*

Nå som jeg er ferdig med buksa fikk jeg endelig begynt på Nøstebarndressen til Alva Emilie. Jeg fikk garn til det i forrige uke, og har klødd litt i fingrene siden det. I går fikk jeg lagt opp, og jammen ble ikke hele det ene benet til på en dag. Utrolig takknemlig arbeid når det går så fort, og det er første gang jeg strikker striper på noe. Skikkelig artig!


Det er ikke så enkelt å se av (nok et dårlig...) bildet, men fargene er burgunder og lyseblå. Veldig lekkert sammen. Nå har jeg lagt opp og så vidt startet på ben nr to, så får vi se om det går like fort ;)

*

Og SÅ til det jeg har brukt timer på å bannes over i dag. Jeg har nemlig vært en tur i min eminente Hobbybod for å sy litt, i dag skulle det nemlig gjøres en skikkelig økt der. Men det ble BARE plaging. Først var det overtråden som drev å røk for hver 10de cm jeg sydde, tross iherdig prøving på å fikse problemet. Ny nål, ny tråd, stille trådspenning, rense og olje osv osv.
Til slutt gav jeg opp, og fant ut at jeg skulle teste broderimodulen igjen. Ta opp igjen gamle kunster etter 2 års (JAMMEN går tida fort!!!) tørke. Resultatet ble vakkert og flott, men JAMMEN tok det lang tid. Maskina tellte som vanlig ned i minutter hvor lang tid det skulle ta ved hver økt, mellom hvert trådbytte, men i realiteten tok det tre ganger så lang tid som maskinen trodde. Ett sting hvert sekund.... Og hvorfor?? Jeg ANER ikke!! Du kan tro jeg ble frustrert, det har ALDRI vært slik før. Jeg mener å erindre at der skal være en knapp hvor jeg kan stille på stinghastigheten, men den kunne jeg ikke finne, og ikke stod det noe om noe sånt i manualen heller. Jeg broderte ferdig, og gikk inn, og nå vil jeg ikke tenke mer på det!
I dag....




Silje

6 kommentarer:

  1. Så søt selebukse! Nøstebarndressen er bare genial og din blir veldig morsom i striper! Jeg kan ikke sy, men kan absolutt skjønne frustrasjon over symaskinen;)

    SvarSlett
  2. Å den buksa var nydelig! Kor mykje garn brukte du til den? Eg er nett begynt på "Lillestakken" i samme type garn, og er spent på om eg har nok.

    SvarSlett
  3. Jeg husker faktisk ikke helt. To nøster tror jeg, muligens litt mer.

    SvarSlett
  4. Nydeleg bukse!! Korleis har du laga den bilderekka på toppen av bloggen din? Har lyst å lage min blogg litt meir spesiell. ;)

    SvarSlett
  5. Tusen takk Torunn.

    Bilderekka har jeg bare laget som et banner i Photofiltre på pc'en min. Klippet og limt ganske enkelt :)

    SvarSlett
  6. Jepp. og da, kjempeflott bukse i deilig lyserosa. Heldig den som får den.....

    SvarSlett